Google Adwords auction, hoe werkt het precies?

Voor bedrijven is google heel belangrijk. Zoek je bijvoorbeeld op het trefwoord ‘hardloopschoenen kopen’, dan klik je veel eerder op websites die bovenaan in de zoekresultaten van Google staan, dan dat je eerst een aantal pagina’s gaat doorzoeken. Vroeger kon je als bedrijf alleen organisch bovenaan in google komen. Het was dus noodzakelijk dat je website zo goed mogelijk ingericht was op de algoritmes van Google. Tegenwoordig is de hoogste positie in google een betaalde positie. Met behulp van zogenaamde ‘Adwords’, te herkennen aan het gele icoontje onder de URL in Google. Het is echter niet zo dat wanneer je het meest betaalt, je automatisch bovenaan in Google komt te staan. Er zijn meer factoren van invloed op Google advertenties dan alleen geld.

De volgende factoren zijn belangrijk om jouw advertentie zo hoog mogelijk in Google te laten verschijnen:

1. Het bod

Door een hoger bod te plaatsen in Google Adwords, heb je meer kans dat jouw advertentie bovenaan Google komt te staan. Wanneer je bij Google Adwords biedt op een bepaald trefwoord, dan betaal je niet automatisch de prijs die je geboden hebt. De prijs die je biedt is de maximale prijs die je betaalt per klik, maar in het echt betaal je de prijs die de persoon onder jou heeft geboden. Stel je biedt het hoogste bod van 5 euro en het éénnahoogste bod is 4 euro, dan betaal je per klik maar 4 euro. Degene die 4 euro heeft geboden, betaalt vervolgens weer de prijs die degene onder hem geboden heeft. Het bod dat je doet is wat je maximaal wilt betalen voor een klik op je advertentie en is dus niet per se de prijs die je betaalt per klik. Maar, wanneer je het hoogste bod uitbrengt, sta je niet automatisch bovenaan Google. Google vindt de relevantie van de website op het gezochte trefwoord namelijk uiterst belangrijk. Wanneer je het hoogste bod doet op het trefwoord hardloopschoenen, maar je website focust zich volledig op meubels, dan is je website niet relevant voor het gezochte trefwoord en kom je dus niet bovenaan Google te staan.

2. Verwachte doorklikratio

Dit is de verwachte frequentie dat mensen op je advertentie gaan klikken wanneer Google deze laat zien. Dus, wanneer veel mensen op de advertentie klikken, dan is dit gunstig voor je ranking in Google. Dit betekent dat de advertentie er zo relevant mogelijk uit moet zien voor het gezochte trefwoord. Hierdoor zal je website over meubels nooit bovenaan komen bij de zoekopdracht ‘hardloopschoenen kopen’, het is namelijk onwaarschijnlijk dat mensen door zullen klikken.

3. Landingspagina ervaring

De landingspagina moet zo relevant mogelijk zijn, wil je advertentie hoog in Google komen te staan. Wanneer is je landingspagina van hoge kwaliteit? De landingspagina moet een relevante en originele content hebben, het moet makkelijk te navigeren zijn en transparant zijn over de aard van je bedrijf en over de omgang met persoonlijke informatie van gebruikers.

4. Relevantie van de advertentie

Google bepaalt de relevantie van de advertentie door te analyseren in hoeverre het taalgebruik in de advertentie aansluit op het zoekwoord. Hierdoor kan je niet adverteren op een zoekwoord wat niet aansluit bij de website.

5. Advertentie format

Er zijn verschillende advertentie formats. Sommige laten alleen een beschrijving van de website zien, maar anderen geven meer informatie, zoals verschillende links naar de website, een telefoonnummer en beoordelingen. Wanneer er meer informatie in de advertentie staat, heeft de gebruiker meer informatie om te bepalen of de website relevant is.

Deze 5 factoren bepalen de Ad Rank van jouw advertentie. Bekijk het filmpje hieronder voor meer uitleg en een voorbeeld van een Ad Rank.

Video tutorial over Google Adwords:

Liever je Google Adwords overlaten aan de Adwords specialist? Schakel dan On Mind in!