Waarom het gebruik van social media als marketingtool essentieel is voor jouw bedrijf.

We leven in een wereld waarbij mensen steeds meer in verbinding staan met elkaar. Waar mensen vroeger bij elkaar op de koffie moesten om nieuwtjes te delen, kan je tegenwoordig skypen met je neef in China om je nieuwste aankoop te laten zien. Het delen van nieuwe informatie gaat tegenwoordig ongekend snel. Binnen deze technologische wereld wordt steeds meer gebruik gemaakt van social media; 86% van de Nederlanders maakt tegenwoordig gebruik van social media (bron: Marketingfacts). Omdat je als organisatie of online marketeer gebruik moet maken van de behoefte van mensen, is het belangrijk om mee te gaan met de nieuwste trends en dus optimaal gebruik te maken van social media als marketingtool.

De 5 belangrijkste redenen om als bedrijf social media als marketing tool te gebruiken:

  1. Direct in contact met je doelgroep
  2. Sociaal bewijs
  3. Snel en goedkoop een groot bereik
  4. Naamsbekendheid en imago
  5. Search Engine Optimalisatie

1. Direct in contact met je doelgroep

Door social media als marketingtool te gebruiken kom je direct in contact met je klanten en bereik je ook nog eens sneller een veel groter publiek. Je leert je doelgroep beter kennen en er kan een beter beeld gevormd worden over aspecten die belangrijk zijn voor jouw doelgroep. Verder kan je deelnemen aan conversaties op online consumer communities, zodat je actief bij kan dragen aan een positieve beeldvorming met betrekking tot producten, diensten en/of je organisatie.

2. Sociaal bewijs

Wanneer mensen onbekend zijn met bijvoorbeeld een product of dienst, kijken ze naar wat andere mensen doen. Dit dient als bewijs voor een positieve of negatieve beoordeling en oefent daarmee invloed uit op het beslissingsproces. Omdat mensen online met elkaar verbonden zijn, is social media ideaal als sociaal bewijs voor potentiële klanten. Het is dus voor bedrijven belangrijk om actief te zijn op social media en hier positief over te komen op mensen die nog onbekend zijn met het bedrijf.

3. Snel en goedkoop een groot bereik

Door het gebruik van social media als marketingtool bereik je veel sneller veel meer mensen en de kosten hiervan zijn ook nog eens minimaal. Op social media kunnen berichten worden gedeeld, zodat je meer mensen bereikt dan je eigen klantenbestand.

4. Naamsbekendheid en imago

Doordat je online meer mensen bereikt, krijgt je bedrijf binnen korte tijd meer naamsbekendheid. Bovendien zullen mensen die vaker de naam van je bedrijf zien, deze automatisch als positiever ervaren.

5. Search Engine Optimalisatie

Het gebruik van social media heeft invloed op de ranking in zoekmachines. Wanneer er veel over het merk gepraat wordt op social media, kom je hoger in Google te staan. Dit zorgt er weer voor dat je website meer bezoekers trekt. Daarnaast kunnen individuele posts op social media ook in Google resultaten terechtkomen.

Dus, geen posters meer op de muur, maar posts op je wall! Want meer exposure is meer business!