Een goede strategie is het halve werk

Vroeger was de economie een ‘sellers market’. Het principe hiervan was dat bedrijven besloten wat mensen zouden consumeren. Tegenwoordig is de economie ingericht op een ‘consumer market’. Hierbij staan de wensen van de consumer centraal. Bedrijven moeten inspelen op de wensen van de klant. Hierbij speelt social media een grote rol, want 9 van de 10 Nederlanders zijn actief op social media. Om deze potentiële klanten te bereiken moeten bedrijven hier dus ook actief op zijn. Zomaar alle informatie tegelijk op alle social media kanalen plaatsen is echter niet voldoende. Een bedrijf behoort een goede social media strategie te hebben om zo aan de behoeften van de potentiële klant te voldoen.

Verschillende doeleinden van verschillende kanalen

Geen social media kanaal is hetzelfde. De verschillende social media kanalen zitten allemaal anders in elkaar en worden voor verschillende doeleinden gebruikt. Facebook is er om een netwerk van vrienden op te bouwen en om belevenissen uit je dagelijkse leven met deze vrienden te delen. Bij instagram kunnen alleen foto’s worden geplaatst, met een bijschrift, en hier worden vaak selfies opgeplaatst, maar ook veel kunstzinnige foto’s. Van dit verschil kan een bedrijf goed gebruik maken. Het facebookaccount kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor dagelijkse updates en voor content curatie. Het instagramaccount kan daarentegen juist weer gebruik worden voor een kijkje achter de schermen in een bedrijf, waarbij er foto’s worden geplaatst van een normale werkdag en van speciale gelegenheden. Ook kan instagram gebruikt worden voor een fotoreeks over hoe een product van begin tot einde tot stand komt. Hiermee trigger je de klant tot meer verbondenheid met het product.

Verschillende kanalen voor verschillende doelgroepen

Voor een bedrijf is het belangrijk om zo veel mogelijk potentiële klanten te bereiken, gebruikmakend van zo min mogelijk bronnen, zoals tijd en geld. Hiervoor dienen organisaties te ervoor te zorgen dat hun bericht direct bij de juiste doelgroep terecht komt. Het is voor een niet efficient/winstgevend om reclame van mannenkleding te plaatsen op een typische vrouwensite, zoals op de site van de Linda. Dit klinkt het logisch, maar toch zie je dat veel bedrijven geen onderscheid maken in de informatie die ze bijvoorbeeld op facebook en op twitter zetten. Het is belangrijk om eerst uit te zoeken welke doelgroep gebruik maakt van welke social media en hierop de mediastrategie aan te passen. Als voorbeeld de doelgroep jongeren. Jongeren maken veel gebruik van instagram en snapchat. Verder vinden jongeren creativiteit, plezier en deelbaarheid belangrijke factoren. Als deze factoren gecombineerd worden in een advertentie en deze wordt verspreid in snapchat, bereik je veel sneller de potentiële klant en vergroot je hiermee ook het image van het bedrijf.

Social media kalender

Een goede social media strategie kan je dus veel tijd en geld besparen. Een voorbeeld van een social media strategie is het maken van een social media kalender. Hierop wordt per dag genoteerd op welk social media kanaal wat voor soort informatie wordt gezet. Wanneer elke dag tien facebookposts worden geplaatst bereikt een bedrijf wel veel mensen, maar deze mensen hebben geen tijd om deze allemaal te lezen en hierdoor haken zij eerder af. Wanneer de posts verspreid worden over de week, wordt er een vorm van schaarste gecreëerd en zullen mensen eerder geneigd zijn om de posts ook echt te lezen, wat de verbondenheid met het bedrijf vergroot. Ook moet bij de kalender nagedacht worden wat voor soort informatie op welke dagen verspreid wordt. Op instagram een foto van een kop koffie op maandagochend plaatsen, is voor mensen veel herkenbaarder dan wanneer je deze foto plaatst op vrijdagavond.

Hulp nodig bij het maken van een goede social media strategie? Schakel On Mind in!