Op welk social media kanaal bevindt jouw doelgroep zich?

Social media is cruciaal geworden voor bedrijven. Via een social media kanaal bereik je snel en eenvoudig veel mensen en kan er eenvoudig contact met de doelgroep onderhouden worden. Maar welke social media kanalen kunnen het beste gebruikt worden door bedrijven? Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, Google+ of LinkedIn? Er zijn tegenwoordig zoveel kanalen, dat je door de bomen het bos niet meer kan zien.

Het is niet effectief om op elk social media kanaal dezelfde content te delen. Als bedrijf is het beter om te focussen op ongeveer vier social media kanalen. Het is dan makkelijker om meer uit elk afzonderlijk kanaal te halen zonder dat het te veel tijd kost. Maar welke social media kanalen? Deze blog helpt je om de juiste kanalen te kiezen, om zo effectiever aan de slag te kunnen met social media.

Stap 1: Uit welk land komt de doelgroep?

Welke social media kanalen het meeste zullen opleveren hangt voor een groot deel af van het land waarin de doelgroep zich bevindt. Als je dit blog leest zal de doelgroep hoogstwaarschijnlijk voornamelijk uit Nederlanders bestaan. De top 8 meest gebruikte social media kanalen in Nederland zijn, op volgorde van groot tot “klein”: WhatsApp, Facebook, YouTube, LinkedIn, Google+, Twitter, Instagram en Snapchat.

Er is echter een groot verschil in de mate van het gebruik van verschillende social media per land. Bedenk dus goed, in welk land de doelgroep zich bevindt en kies voor de meest populaire en geschikte kanalen. Let bij internationale uitbreiding goed op of de doelgroep in dat land zich ook op dezelfde social media kanalen bevindt. In Amerika zijn Pinterest en Tumblr bijvoorbeeld erg populaire social media. In België worden blogpagina’s zoals Canalblog juist steeds populairder.

Leeftijd van de doelgroep

Welk social media kanaal van belang is voor een bedrijf, product of dienst ligt verder aan de leeftijd van de doelgroep.

  • < 20: Dit is de groep die de meeste social media gebruikt. Van alle Facebookgebruikers, vallen de meeste binnen deze leeftijdscategorie. Ook Instagram en Snapchat zijn populaire kanalen onder jongeren. 58% van de jongeren onder de 20 gebruikt Instagram en 56% gebruikt snapchat. Twitter is iets minder populair onder jongeren; 50% gebruikt namelijk Twitter.
  • 20 – 39: Ook binnen deze leeftijdscategorie is Facebook het populairste. Instagram en Snapchat scoren veel lager binnen deze leeftijdscategorie dan de vorige, respectievelijk 24% en 11%. Twitter is binnen deze leeftijdscategorie populairder. 37% maakt gebruik van Twitter.
  • 40 – 65: Voor deze leeftijdscategorie zijn Instagram en Snapchat niet interessant. Twitter wordt nog wel gebruik, namelijk door 24%. Facebook staat nog steeds bovenaan, met meer dan 2,5 miljoen gebruikers binnen deze leeftijdscategorie.

Geslacht doelgroep

Er is een verschil in het social media gebruik tussen mannen en vrouwen. Vrouwen zitten over het algemeen meer op social media dan mannen. Vrouwen zijn vaker aanwezig op Facebook, Twitter en Instagram. Op Pinterest is 69% van de gebruikers vrouwelijk. Mannen zijn actiever op LinkedIn, GooglePlus en YouTube.

Aard en doel van de content

Niet alleen de demografische kenmerken van je doelgroep zijn van belang bij het kiezen van het juiste social media kanaal, ook de aard van de content en het doel spelen een belangrijke rol. Wil je social media alleen gebruiken om meer klanten te trekken, of dienen de social media kanalen een positief beeld te schetsen van het bedrijf? Als klanten op de hoogte gehouden moeten worden van alle vooruitgang binnen het bedrijf en alle nieuwtjes binnen de branche, is het bijvoorbeeld goed om een Twitteraccount aan te maken. Wil je de klant een kijkje geven binnen het bedrijf en laten zien hoe producten worden gemaakt, dan kan je eerder aan YouTube en Instagram denken. Bedenk dus eerst het doel en type content dat je wilt verspreiden en kijk dan welke kanalen hier het beste bij passen. Meer informatie over welk type content het beste passen bij specifieke social media kanalen? Lees hier meer.

Onderzoek naar de beste social media kanalen voor jouw doelgroep? Schakel On Mind in!