Optimaliseer je zoekresultaten in Bing

De grootste zoekmachine van Nederland is natuurlijk Google. Echter, er is een andere zoekmachine bezig met een inhaalslag: Bing. In Amerika is Bing groter dan in Nederland en beschikt de zoekmachine over een marktaandeel van 20%. Maar ook in Nederland lijkt het gebruik hiervan te groeien. Het wordt dus tijd om Bing serieus te gaan nemen als zoekmachine.

De groei van Bing

In de Verenigde Staten staat Bing al aardig op de kaart. In maart 2015 bereikte deze zoekmachine daar een marktaandeel van 20 procent. In Nederland ligt het marktaandeel een stuk lager. Uit verschillende onderzoeken blijkt dit tussen de twee en vier procent te liggen. Deze percentages lijken niet de moeite waard om serieus over Bing na te denken. Hier kan echter verandering in komen door de lancering van Windows 10. Na ongeveer twee maanden had Windows 10 al een marktaandeel van 15 procent. Windows 10 heeft Bing als standaard zoekmachine en tevens zit de zoekmachine geïntegreerd in de taakbalk. Microsoft verwacht hierdoor een groei van 10 tot 15 procent in zoekopdrachten. Daarnaast werkt Bing tegenwoordig samen met Facebook en aangezien Facebook het meest gebruikte social media platform is, zal dit positief zijn voor het gebruik van de zoekmachine.

Voordelen van Bing

Waarom moeten bedrijven vanaf nu echt rekening gaan houden met Bing als zoekmachine? Omdat bijna niemand dit nog doet! Wees de rest een stapje voor en optimaliseer je zoekresultaten in deze zoekmachine. Het is hier nu nog goedkoper om op te adverteren dan op Google en ook organisch kan je een grote voorsprong bereiken voordat Bing straks echt sterk gaat groeien. Wanneer je bij een internationaal  bedrijf SEO verzorgd, is het helemaal goed om je te focussen op zoekmachines die in andere landen actief worden gebruikt. Wanneer een bedrijf ook spullen in Amerika gaat verkopen, waar Bing een marktaandeel van 20% heeft, is het belangrijk om hier rekening mee te houden. Een ander interessant punt: mensen die via Bing kopen besteden meer! Onderzoek van Bing naar zoekmachinegebruik stelt dat er in de Verenigde Staten via deze zoekmachine 6,8% meer uitgegeven wordt dan via Google.

Verschil SEO tussen Google en Bing

On Page optimalisatie – Bing houdt vooral rekening met afbeeldingen, video’s en flash. Google is met name gefocust op text.

Social media – Waar Google nog volhoudt dat activiteiten op social media geen invloed hebben op de Google ranking, geeft Bing aan dat deze activiteiten wel degelijk van invloed zijn.

Letterlijke trefwoorden – Waar Google de betekenis achter content begrijpt, scant Bing met name de letterlijke woorden. Er wordt dus geen of minder rekening gehouden met synoniemen van de zoekopdracht.

Flash-inhoud – Google houdt niet van flash-inhoud en kan deze niet crawlen, maar websites met flash scoren juist beter op Bing.

Exact Match Domain (EMD) – EMD is het exact overeenkomen van het zoekwoord met het domeinnaam. Bing laat resultaten zien waarbij het zoekwoord overeenkomt met een domeinnaam. Door een update bij Google worden exacte resultaten met de domeinnaam niet getoond.

Leeftijd van het domein – Hoe ouder het domein, hoe hoger je rankt in Bing. Heb je al heel lang een domeinnaam? Dan is het makkelijker om hoog te scoren. Dit is echter zeer nadelig voor nieuwe ondernemingen.

Links – Beide zoekmachine’s hechten veel waarde aan links, er zijn echter significante verschillen tussen de waardering van links. Bing Hecht veel waarde aan een kleine hoeveelheid links met exacte kenword anchor teksten van websites met een hoge autoriteit. Google wil juist zoveel mogelijk links zien en het liefst ook van websites met hoge autoriteit. Let wel op, want Google is steeds beter in het analyseren van foute links, bijvoorbeeld van pagina’s met een hoog spam gehalte.

Crawlers – Ondanks dat Bing meer dan alleen text kan “lezen” heeft Google duidelijk een voorsprong. De Googlebot is beter in het inschatten van relevantie. De Bingbot leest meestal de eerst 100 KB van een pagina terwijl de Googlebot de gehele pagina analyseert.

SEO Bing

Aangezien er aardig wat verschillen zijn tussen Google en Bing in de ranking van website, verloopt zoekmachine optimalisatie voor beide zoekmachines ook anders. Het eerste wat een bedrijf moet doen om goed te ranken bij Bing, is de website aanmelden voor webmaster tools. Hier kan je ook een sitemap.xml aandragen, waardoor de website beter te crawlen is. Verder is het belangrijk dat de titel van het artikel en de paginatitel goed overeenkomen met de inhoud van het bericht. Bing legt de focus bij de relevantie van de pagina sterker dan Google op het begin van de pagina en de eerste titels. Ook is het belangrijk dat je website uitgaande links heeft. Let wel op, want Google ziet te veel links als negatief! Zorg hierbij dus voor de juiste balans en link uitsluitend naar stabiele website met een hoge autoriteit. Tenslotte, zorg voor veel likes! Bing werkt samen met Facebook en hecht dus veel waarde aan sociale activiteiten. Deel je content en zorg ervoor dat dit door gebruikers verder gedeeld en geliked wordt.

Wil je top of mind blijven? Meld je dan aan bij Bing en optimaliseer je website ook voor deze zoekmachine. Mocht deze zoekmachine dan groter worden in Nederland, dan heeft jouw bedrijf alvast een voorsprong. Hulp nodig bij zoekmachineoptimalisatie? Schakel dan On Mind in!