De beste tijd om te posten per social media kanaal

9 van de 10 mensen zijn actief op social media. Over het algemeen wordt social media gedurende de hele dag door gebruikt. Even een appje checken, de nieuwste posts op Facebook bekijken, Tweeten, noem maar op. Echter, dit gebeurt natuurlijk niet 24 uur per dag. Er zijn bepaalde momenten dat het social media gebruik hoger ligt dan andere momenten. Het is goed om dit te realiseren en de social media strategie hierop aan te passen. Het heeft namelijk geen zin om een post in de nacht te plaatsen, als mensen deze toch niet lezen. Maar wat is dan wel de beste tijd om berichten te posten?

Facebook

Facebook wordt bijna de hele dag door intensief gebruikt, van 9 uur in de ochtend tot 7 uur in de avond, met een piek tussen 1 uur en 4 uur in de middag. Het is dus alleen af te raden om nog iets na 7 uur te posten. Om 1 uur in de middag wordt de meeste content gedeeld. Zorg er dus voor dat er rond deze tijd iets gepost wordt dat deelbaar is. Om 3 uur in de middag wordt het meest op een post geklikt. Deel op dit tijdstip dus content die naar je website leidt, zoals een blog of een nieuwsbericht. De belangrijkste dagen voor het posten op Facebook zijn donderdag en vrijdag. Op deze dagen zijn de meeste gebruikers actief. Let wel, gebruik van social media verschilt per doelgroep. Om zo dicht mogelijk bij de doelgroep te blijven, zou een bedrijf onderzoek moeten doen op welk tijdstip hun specifieke doelgroep gebruik maakt van social media. Dit geldt niet alleen voor het posten op Facebook, maar voor alle social media kanalen.

Weten wanneer jouw publiek het actiefst op Facebook is? On Mind zoekt het zo voor u uit! Meer informatie

LinkedIn

Onderzoek van LinkedIn heeft uitgewezen dat bedrijven het beste hun content kunnen delen tijdens werktijd. Het optimale tijdstip is tussen 8 uur en 10 uur in de ochtend, omdat mensen dan hun mails en het belangrijkste nieuws checken. Ook lunchtijd is een goed moment om content te delen op LinkedIn en de namiddag, tussen 5 en 6, zijn ook piekuren. Omdat LinkedIn een serieus platform is waar bedrijfsgerelateerde content op geplaatst wordt, is het af te raden om hier in het weekend berichten te delen.

Twitter

De beste tijd voor een tweet is tussen 1 uur en 3 uur in de middag. Voor de meeste retweets is vijf uur in de namiddag de beste tijd om iets te delen op Twitter. De slechtste tijden om te twitteren zijn tussen 8 uur in de avond en 9 uur in de ochtend. Twitter gebruikers zijn dus voornamelijk overdag actief. Twitter wordt het meest gebruikt tijdens het openbaar vervoer van en naar werk en tijdens schooluren en werktijden.

Google+

Voor de SEO is het belangrijk om alle social media content ook op Google+ te zetten. Hiermee geef je namelijk aan dat het bedrijf up-to-date is en het geeft Google meer content, keywords en expertise om te indexeren. De piekuren van Google+ zitten tussen 9 uur en 11 uur in de ochtend. Ook bij Google+ is het nadelig om na 8 uur in de avond nog content te delen en ook het weekend is niet optimaal.

Nu bekend is wanneer de beste tijden zijn per social media kanaal om content te delen, kan een bedrijf zich hier op instellen. Het is mogelijk om van te voren alvast berichten in te plannen, bijvoorbeeld via Hootsuite. Hierbij is het mogelijk om per social media kanaal een tijd te kiezen om de content te verspreiden. Ideaal wanneer de piekuren per social media kanaal verschillen. Toch zijn er voor jouw specifieke doelgroep misschien beter tijden. On Mind helpt u met het vinden van de juiste doelgroep,  tijden en kan bovendien al uw social media inplannen en uithanden nemen.

Liever social media uitbesteden? Schakel dan On Mind in!